afb. Frans Slager, 1903-1905
Het werk ‘Werkpaarden aan de dokken’ was lange tijd als verloren geacht, maar is recentelijk door Museum Slager aangekocht. Op zaterdag 10 december, om 16.00 uur, zal het werk officieel door gedeputeerde dhr. B. Pauli worden onthuld. Niet alleen het grote schilderij ( ruim 2 x 1.50 m.) is de moeite meer dan waard, ook het verhaal wat erachter zit is boeiend. Frans Slager woonde en studeerde tussen 1903 en 1905 in Antwerpen en kreeg daar les van de beroemde hoogleraar Frans van Leemputten, een specialist in het schilderen van dieren. Waarbij deze toegewijde leraar zover ging dat hij een heel skelet van een paard bestelde zodat zijn leerlingen goed zouden kunnen zien hoe de anatomie van een paard eruit ziet. Frans werd enorm geïnspireerd door deze man en verdiepte zich in het tekenen en schilderen van paarden die, in die tijd, werkzaam waren aan de dokken van Antwerpen. Een prachtige locatie voor onze schilder. Vele schetsen, tekeningen en gouaches zijn er uit voortgekomen en ook een aantal schilderijen. Vaak is ten onrechte vermeld dat dit enorme schilderij vrijwel direct na de vervaardiging aangekocht zou zijn door de Kunstacademie in Antwerpen. Alwaar het verloren zou zijn gegaan tijdens een bombardement op Antwerpen vlak na de bevrijding van de eerste wereldoorlog. En nu, afgelopen maand, november 2016 blijkt dat toch niet het geval te zijn. Na het nodige onderzoek blijkt dat, in tegenstelling tot wat men dacht, de ‘Werkpaarden’ naar Nederland zijn gekomen en in 1907 is tentoongesteld. En wel met zoveel succes dat het destijds de kranten haalde. In 1921 illustreerde Huib Luns een artikel over ‘De Bossche schildersfamilie Slager’ met een afbeelding van ‘Werkpaarden’. Waarschijnlijk was het schilderij toen nog in het pand aan de Waterstraat. Diverse keren is er later nog over geschreven: in 1926, 1930 en bij gelegenheid van Frans Slagers 70e verjaardag in 1946. In deze artikelen word soms wel vermeld dat het schilderij zich in Nederland bevindt maar waar ...? Dat verteld geen enkel artikel. En dan plotseling duikt het op, via de veiling. Waar het door Museum Slager is aangekocht en dit prachtige werk van Frans Slager, na vele jaren, opnieuw te zien zal zijn. Deze keer tussen andere werken van zijn familie, de familie Slager. Hoe dit werk bij het veilinghuis terecht is gekomen word nog uitgezocht, zodat wellicht te achterhalen valt waar het werk zich al die tijd heeft bevonden. |
Nel van der Heijden Rogier, Slager : Acht Bossche kunstenaars en een museum (2015) 89